شبکه اجتماعی

هر آنچه که باید برای یک استراتژی شبکه اجتماعی موثر بدانید

امروزه شبکه‌های اجتماعی به بخشی ضروری از استراتژی کسب ‌وکار تبدیل شده‌اند. با این حال، برای استفاده موثر از این پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارتان، به چیزی بیش از ارسال محتوا نیاز دارید. اینجاست که یک استراتژی رسانه اجتماعی برای کمک به رسیدن به اهداف شما وارد می شود.

داشتن یک برنامه مشخص از آنچه که امیدوارید به دست آورید و متمایز کردن مراحل سازماندهی شده در مورد چگونگی رسیدن به آنجا، می تواند تفاوت را ایجاد کند. بنابراین از کجا شروع به ایجاد استراتژی رسانه های اجتماعی خود می کنید؟

در این وبلاگ، پازل مراحل لازم را که باید در هنگام طوفان فکری استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود در نظر داشته باشید، با تیم متخصص خود مورد بحث قرار می‌دهد.

اول، مهم است که هدف استراتژی شبکه های اجتماعی خود را بدانید و بدانید بازاریابی رسانه ای چگونه کار می کند. بازاریابی رسانه های اجتماعی زمانی است که از پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای بازاریابی برند خود استفاده می کنید.

این روش بازاریابی به برندها اجازه می دهد تا هم به مخاطبان فعلی خود و هم به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، این به برندها اجازه می دهد تا ماموریت و شخصیت خود را به نمایش بگذارند.

با این گفته، واضح است که بازاریابی شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ایجاد آگاهی از برند، تبلیغات، ردیابی عملکرد و ارائه خدمات به مشتریان استفاده می شود. با تمام این مزیت های بالقوه، عدم اجرای بازاریابی رسانه های اجتماعی در استراتژی کسب و کار شما می تواند مانع موفقیت برند شما شود.

اکنون که در مورد اهمیت داشتن یک استراتژی شبکه اجتماعی بحث کردیم، بیایید در مورد اینکه استراتژی شما باید شامل چه چیزهایی باشد صحبت کنیم. استراتژی رسانه های اجتماعی شما باید مشخص کند که چه اهدافی را برای دستیابی به آن تعیین کرده اید، چگونه برای دستیابی به آنها پیش خواهید رفت و چه معیارهایی برای اندازه گیری پیشرفت شما استفاده می شود.

خود استراتژی باید به گونه ای اجرا شود که بر اساس تغییرات وضعیت خواسته ها و نیازهای مخاطب هدف شما، همراه با جو فرهنگی، مانند گرایش های رایج،  در صورت نیاز تغییر کند. هنگامی که استراتژی رسانه های اجتماعی خود را در معرض طوفان فکری قرار می دهید، پنج مرحله اساسی زیر را در نظر داشته باشید:

1. ایجاد اهداف خاص که با اهداف اصلی تجاری همخوانی دارند

داشتن اهداف جزء کلیدی استراتژی شبکه های اجتماعی شماست، زیرا دقیق ترین روش برای پیگیری پیشرفت و سنجش موفقیت شما است. اهداف شما باید از چارچوب S.M.A.R.T پیروی کنند.

Specific- مشخص

Measurable – قابل اندازه گیری

Attainable  – قابل دستیابی

Realistic/Relevant – مرتبط / واقع گرایانه

 Timebound- محدود به زمان

پیروی از این چارچوب به شما در ایجاد اهداف واقع بینانه که می توانند در یک بازه زمانی خاص اندازه گیری شوند، کمک می کند. به این ترتیب، می توانید پیشرفت خود را به طور موثر و مهمتر از همه، ردیابی مناطق بهبود یافته را دنبال کنید.

هنگام پیگیری این اهداف باید به معیارهایی توجه کنید که بیشترین ارتباط را با نحوه عملکرد برند شما دارند.

گاهی اوقات لایک های زیاد در یک پست به این معنی نیست که برند شما خوب کار می کند. به دنبال معیارهایی مانند ذخیره‌ها، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، نظرات، مدت زمانی که بیننده صرف تماشای ویدیوی شما کرده است، مدت زمانی که کاربران رسانه‌های اجتماعی در وب‌سایت شما صرف می‌کنند و غیره باشید.

اطلاعاتی که از این اعداد به دست می آورید نشان می دهد که مخاطبان شما چقدر با برند شما درگیر هستند. با استفاده از این اطلاعات، می توانید تعیین کنید که آیا باید تغییراتی در استراتژی ایجاد شود یا خیر.

2. تعریف مخاطبان هدف

هنگامی که ایده ای از اهدافی که می خواهید به آنها برسید، دارید، وقت آن است که به این فکر کنید که چه کسی به شما در دستیابی به آن اهداف کمک می کند. درست است، مشتریان شما! برای به دست آوردن تعامل خوب و مشتریان وفادار، بسیار مهم است که مخاطبان هدف خود را درک کنید، مانند اینکه آنها در چه جمعیتی قرار دارند؟ یک پرسشنامه پروفایل مشتری ایجاد کنید که شامل سوالات زیر باشد:

  • مشتری من چند ساله است؟
  • مشتری من برای امرار معاش چه می کند؟
  • مشتری من سالانه چقدر درآمد دارد؟
  • مشتری من کجا زندگی می کند؟
  • ارزش های مشتریان من چیست؟
  • مشتری من به عنوان یک سرگرمی چه می کند؟

این نوع سؤالات به شما کمک می کند دقیقاً مشخص کنید که چه کسانی را هدف قرار می دهید و چگونه می توانید استراتژی بازاریابی خود را در قبال آنها بهتر انجام دهید. این را می توان با ایجاد شخصیت و شعار نام تجاری که منعکس کننده این مشتری خاص است انجام داد.

علاوه بر این، در شبکه های اجتماعی، حتی می توانید در مورد رفتارهای مصرف کننده مخاطبان هدف خود بر اساس نحوه تعامل آنها با محتوای برندهایی مانند شما، اطلاعات کسب کنید.

3. تجزیه و تحلیل SWOT، PEST و رقیب را تکمیل کنید

پس از اینکه مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، می توانید به تحقیق بیشتر در مورد صنعتی که وارد آن می شوید، جایی که به عنوان یک تجارت در آن هستید و رقبای شما هستند، ادامه دهید. بررسی بیشتر در مورد این اطلاعات می تواند برای مواردی که باید در استراتژی و تاکتیک های بازاریابی خود گنجانده شود و چه مواردی نباید گنجانده شود بسیار مفید است.

تجزیه و تحلیل SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. باید از خود بپرسید – برخی از نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما در حال حاضر چیست؟ برخی از فرصت ها و تهدیدهایی که با آن روبرو خواهید شد چیست؟ علاوه بر تکمیل تجزیه و تحلیل SWOT برای نام تجاری خود، سپس می توانید بفهمید که استراتژی شما در کجا نیاز به بهبود دارد.

تجزیه و تحلیل PEST مخفف عبارت های سیاسی، زیست محیطی، اجتماعی و فناوری است. این تجزیه و تحلیل به شما امکان می دهد تا عوامل اجتماعی-اقتصادی را که بر صنعتی که در آن کار می کنید تأثیر می گذارد، بررسی کنید. با به دست آوردن یک درک کلی خوب از جو اجتماعی، می توانید از این اطلاعات برای ایجاد تغییرات در استراتژی خود در صورت لزوم استفاده کنید.

 

در نهایت، تجزیه و تحلیل رقبا، به عنوان یکی از حیاتی ترین مؤلفه ها برای شکل دادن به استراتژی اجتماعی شما شناخته می شود، زیرا ظاهر رقابت را برجسته می کند و اطلاعات لازم را برای متمایز کردن برند خود از آنها به شما می دهد.

از اینجا می‌توانید از رقبا الهام بگیرید و تاکتیک‌هایی بسازید که به شما کمک می‌کنند رشد کنید و سبک خود را به عنوان یک برند تعریف کنید.

4. پلتفرم های اجتماعی خود را بشناسید

بخشی از استراتژی رسانه های اجتماعی شما این است که بفهمید کدام پلتفرم ها برای برند شما سودمندتر هستند، چگونه برای فعال ماندن برنامه ریزی می کنید و چگونه استراتژی خود را با دستورالعمل های هر پلتفرم تطبیق دهید.

این به این دلیل است که آنچه در اینستاگرام کار می کند ممکن است در توییتر یا تیک تاک کار نکند. هر حسابی که در پلتفرم‌های جداگانه دارید باید نشان‌دهنده برند شما باشد، اما همچنین بتواند با ویژگی‌هایی که برای هر پلتفرم منحصر به فرد است کار کند.

کیفیت بهتر از کمیت است، بنابراین تعداد انگشت شماری از پلتفرم‌های اجتماعی را انتخاب کنید که می‌خواهید روی آنها تمرکز کنید و استراتژی‌های دقیقی روی آنها ایجاد کنید.

 

این را می‌توان با تحقیق در مورد محتوایی که در آن پلتفرم‌ها بهترین بازده را دارند، آنچه در این پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی (هشتگ‌ها، آهنگ‌ها، چالش‌ها) ترند است، محتوایی که به بهترین شکل توسط مخاطبان شما دریافت می‌شود، و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که هر اپلیکیشن ارائه می‌کند، انجام داد.

با دانستن آنچه که هر گروه از کاربران می خواهند و دوست دارند در هر پلتفرم ببینند، می توانید به طور موثر به اهداف خود برسید.

5. سازماندهی و ثابت ماندن

. سازماندهی و ثابت ماندن

سازماندهی و ثابت ماندن باید بخش اصلی استراتژی رسانه های اجتماعی شما باشد، چرا که زمان و تعداد دفعات ارسال پست تفاوت زیادی ایجاد می کند. این کاری است که می توان با کمی آزمون و خطا انجام داد تا ببینید مخاطبان شما بیشتر با چه چیزی درگیر هستند و چه زمانی در طول روز بیشتر در پلتفرم های اجتماعی خود فعال هستند. برخی از پلتفرم های شخص ثالث مورد علاقه آنها برای استفاده که به شما در سازمان دهی محتوای اجتماعی شما کمک می کند عبارتند از:

  • Mailchimp
  • Hootsuite 
  • SproutSocial 

با استفاده از این پلتفرم‌ها، می‌توانید داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید و محتوا را بر اساس آن زمان‌بندی کنید. این محتوا باید منعکس کننده اخلاق برند شما باشد در حالی که برای اهدافی که تعیین کرده اید تلاش می کنید. به عنوان مثال، گاهی اوقات ممکن است بخواهید از تاکتیک‌های مختلفی پیروی کنید، مانند قانون 20/80، که بر 80 درصد محتوای سرگرم‌کننده، آموزشی و هیجان‌انگیز تمرکز دارد، در حالی که 20 درصد آن بر خدمات یا محصولات کسب‌وکار شما متمرکز است.

6. بر این اساس به تنظیم استراتژی ادامه دهید

مدیریت استراتژی رسانه‌های اجتماعی یک فرآیند سراسر آزمون و خطا است، با تشخیص اینکه چه چیزی واقعاً برای برند شما بهترین کاربرد را دارد و چه چیزی را باید از آن دور نگه دارید.

بسیار مهم است که آماده باشید و با گزینه‌های در دسترس خود سازگار باشید و آن‌هایی را که برای برند و استراتژی شما مفید هستند، بشناسید.

رسانه‌های اجتماعی گاهی اوقات می‌توانند غیرقابل پیش‌بینی باشند، شما هرگز نمی‌دانید روند بعدی چه خواهد بود، یک روند چقدر طول خواهد کشید، یا چه ویژگی جدیدی در راه است که باید یاد بگیرید، بنابراین مهم است که سازگار باشید!

این گام‌های اساسی تعدادی از چندین قدم ضروری هستند که پازل به شما توصیه می‌کند برای کمک به تدوین استراتژی موفق رسانه‌های اجتماعی خود شروع کنید. ما امیدواریم که  این وبلاگ به شما کمک کند تا به توسعه استراتژی خود و دستیابی به اهداف خود در این راه نزدیک شوید.

هنوز مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید؟ با تیم ما در پازل تماس بگیرید، جایی که می توانیم به شما کمک کنیم یک استراتژی رسانه اجتماعی جسورانه و خلاقانه ایجاد کنید.. تیم ما متشکل از استراتژیست های خبره، بازاریابان و اعضا خلاق  است تا به شما کمک کند.