شبکه های اجتماعی

۱۴ تکنیک عملی بازاریابی شبکه های اجتماعی برای سایت های تجارت الکترونیک

پلتفرم‌های شبکه ‌های اجتماعی می‌توانند به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابان دیجیتال با هدف تقویت کسب‌وکارهای کوچک، استارت‌آپ‌ها و فروشندگان آنلاین استفاده شوند.

یک نظرسنجی اخیر از Datareportal نشان می دهد که 58.4٪ از جمعیت جهان از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. به طور متوسط، یک کاربر 2.27 ساعت را صرف برنامه های دیجیتالی خاص مبتنی بر اتصال می کند، با 424 میلیون کاربر جدید که در 12 ماه گذشته قبل از ژانویه 2022 ثبت نام کرده اند. از آنجایی که آژانس های بازاریابی دیجیتال قصد دارند دسترسی مشتریان خود را بهینه کنند، نیاز به در دسترس بودن آنلاین نیز افزایش می یابد. کارشناسان بازاریابی متبحر این ابزارها مانند تیم پازل  به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا با وجود رقابت شدید در صورت همراهی با استراتژی‌های مناسب، به اهداف خود برسند.

نحوه کار سایت های تجارت الکترونیک

سایت‌های تجارت الکترونیک به شرکت‌ها و صاحبان مشاغل اجازه می‌دهند تا کالاهای ملموس، محصولات نامشهود مانند خدمات و سایر اقلام دیجیتالی را در اینترنت بفروشند. کارآفرینان می‌توانند این موارد را حفظ کنند یا از آنها برای گسترش دامنه دسترسی فروشگاه‌های فیزیکی خود استفاده کنند و امکان انجام معاملات سریع جهانی را فراهم کنند.

علاوه بر پذیرش و پردازش سفارش‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند پرداخت‌ها، نظارت، ترتیب حمل و نقل، تعامل با مشتریان یا ارائه پشتیبانی پس از فروش را انجام دهند. از سایت های تجارت الکترونیک نیز می توان برای تقویت فرآیندهای بازاریابی و فروش استفاده کرد.

در این مقاله برخی از استراتژی‌های کلیدی شبکه ‌های اجتماعی وجود دارد که کارآفرینان و بازاریابان آنلاین می‌توانند برای رسیدن به اهداف خود از آنها استفاده کنند.

۱- اکانت های شبکه های اجتماعی خود را به سایت تجارت الکترونیک خود پیوند دهید

ایجاد یک فهرست کسب و کار محلی می تواند به برند شما کمک کند تا به خریداران محلی دسترسی پیدا کند. با تکمیل این استراتژی با حضور در شبکه های اجتماعی ، استارتاپ ها و شرکت های کوچک می توانند آگاهی از برند را افزایش دهند، خریداران بیشتری را جذب کنند، جریان درآمد را افزایش دهند و خدمات به موقع به مشتریان ارائه دهند.

کاربران همچنین می‌توانند اطلاعات بی‌درنگ درباره محصولات و پیشنهادات تبلیغاتی شما دریافت کنند، که به خریدار کالای شما کمک می‌کند.

۲- یک وبلاگ با ارزش به اشتراک گذاری راه اندازی کنید

اکثر بازاریاب‌ها ممکن است فکر کنند که عوارض بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فقط به پلتفرم‌های محبوب اشاره دارد. آنها متوجه نمی شوند که قبل از ظهور رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها برای همین هدف مورد استفاده قرار می گرفتند. اگر کسب و کار شما هنوز وبلاگی ندارد، فوراً آن را بسازید و فروش محصولات و خدمات خود را با ظرافت بیشتری آغاز کنید.

مقالات وبلاگ شما باید از استراتژی های خاص بهینه سازی موتور جستجو (SEO) استفاده کنند و جذاب باشند تا کاربران بتوانند آنها را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند، نظر بدهند و به پست شما واکنش نشان دهند – درست همانطور که در برنامه های رسانه های اجتماعی انجام می دهند. علاوه بر تقویت حضور آنلاین یک کسب و کار، یک وبلاگ جذاب می تواند برای نشان دادن تخصص و اقتدار برند شما، ایجاد اعتماد در بین مشتریان بالقوه شما و مشتریان فعلی استفاده شود.

۳- از پست های قابل خرید استفاده کنید

پست قابل خرید به هر محتوایی اطلاق می شود که به مصرف کنندگان امکان می دهد پیشنهادات شما را مستقیماً از پست شما خریداری کنند. مثال‌های رایج عبارتند از قرار دادن دکمه‌های «اکنون خریدکنید» یا پیوند خرید. قرار دادن چنین پیوندهایی در پست شما به خریداران این امکان را می دهد که محصولات یا خدمات شما را بدون خروج از اکانت های شبکه های اجتماعی خود برای تکمیل تراکنش خریداری کنند.

۴- پست های سئو پسند بسازید

حتی اگر محصولی را ارائه دهید که زندگی را تغییر می دهد، بی فایده خواهد بود مگر اینکه مصرف کنندگان شما بتوانند آن را از طریق اینترنت پیدا کنند. بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از بهترین ابزارهایی است که بازاریابان می توانند برای افزایش دید مشتریان خود در حوزه دیجیتال استفاده کنند. از کلمات کلیدی بسیار جستجو شده استفاده کنید و آنها را به طور طبیعی ادغام کنید تا دسترسی خود را افزایش دهید. سرفصل‌های جذاب ایجاد کنید، اما مراقب طعمه‌گذاری کلیک باشید. همچنین می توانید از استراتژی های لینک سازی برای نتایج بهینه استفاده کنید.

۵- با در نظر گرفتن استفاده از رسانه های اجتماعی محتوا ایجاد کنید

محتوا پادشاه است، چه آنلاین و چه به صورت چاپی. اما تولید محتوای عالی تنها چیزی نیست که باید در نظر گرفته شود. چه ساختن یک وبلاگ، کاغذ سفید، وبینار، خبرنامه یا هر ابزار بازاریابی، باید مطمئن شوید که محتوای شما با ارزش و مرتبط با مخاطبان است. پست های خود را تعاملی و جذاب کنید. لازم نیست پست طولانی باشد. اگر مخاطبان شما بتوانند چیزی ارزشمند از آن بگیرند یا حداقل با آن سرگرم شوند، مایلند آن را با شبکه خود به اشتراک بگذارند.

۶- ویدئو را در محتوای خود ادغام کنید

ویدئوها در جلب و نگه داشتن توجه کاربران موثرتر هستند. محبوب‌ترین سایت میکروبلاگینگ نشان داد که کاربرانی که ویدیوها را ترکیب می‌کنند ده برابر افزایش در تعامل را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، پست‌های یکپارچه ویدئویی در تمام شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی، هزینه کمتری را در هزینه هر مشارکت گزارش کرده‌اند.

از ویدیوهای آموزشی، وبینارها و توصیفات مشتری برای یک پست جذاب استفاده کنید. برجسته کردن فرآیندهای تولید یا بسته بندی نیز ایده خوبی است. علاوه بر این، آپلود ویدیوهای زنده به جای ویدیوهای کنسروی ممکن است مؤثرتر و جذاب تر باشد. از آنجایی که ادغام ویدیوها در همه پست‌های شما غیرممکن است، جاسازی یک تصویر یا تصاویر متحرک ممکن است تأثیر یکسانی داشته باشد. فروش زنده همچنین یک روند در حال ظهور برای کارآفرینان در سراسر جهان است، به ویژه آنهایی که لباس و سایر اقلام می فروشند.

برای درک بهتر و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

۷- نظرات خیره کننده مشتریان را برجسته کنید

عدم اعتماد به برند شما یکی از دلایلی است که خریداران برای خرید تلاش نمی کنند. از نظرات مشتریان برای ایجاد اعتماد استفاده کنید و خریداران را متقاعد کنید که محصول یا خدمات شما می‌تواند چالش‌ها و مشکلات آنها را برطرف کند – و آنها را در پست‌های خود به اشتراک بگذارید.

این استراتژی بازاریابی موثر در رسانه های اجتماعی می تواند مشتریان بالقوه شما را به امضای قرارداد سوق دهد. علاوه بر تبلیغات کلامی، نظرات و توصیفات خیره کننده مشتریان به جذب خریداران بیشتر کمک می کند زیرا 88٪ از مصرف کنندگان نشان دادند که به بررسی های آنلاین به اندازه ارجاعات اعتماد دارند.

۸- تعامل فالوورها را افزایش دهید

علاوه بر ایجاد پست‌های جذاب، بهتر است از طریق شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. با پرسیدن سوال، راه اندازی یک نظرسنجی، پاسخ دادن به سوالات و تشکر از نظرات مثبت آنها، پلتفرم را بهینه کنید. شما همچنین می توانید یک رویداد زنده در مورد یک مشکل مبرم که بر تجارت شما و مصرف کنندگان تأثیر می گذارد میزبانی کنید. همچنین با نقدهای منفی به خوبی برخورد کنید و ازبرخورد ستیزه جویانه یا تهاجمی خودداری کنید. نشان دادن اینکه فالوورهایتان ارزشمند هستند و شنیده می‌شوند، می‌تواند کمک زیادی به ایجاد اعتماد و افزایش شهرت شما کند.

اگر مشتریان شما با به اشتراک گذاشتن نظرات خود موافق نیستند، آنها را تشویق کنید که صفحه و محصولات شما را لایک کنند. درخواست از آنها برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود نیز می تواند به جذب مشتریان بیشتر کمک کند. برخی از فروشندگان از محصولات خود عکس می‌گیرند در حالی که اطلاعات گیرنده را به عنوان مدرکی بر مشروعیت محو می‌کنند.

۹- حمایت های خود را برجسته کنید

جامعه ای ایجاد کنید که در آن بتوانید در مورد حمایت ها و مسائلی که بر جایگاه صنعت شما تأثیر می گذارد بحث کنید. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار محلی قهوه‌سازی هستید، از کشاورزان جامعه استفاده کنید و در تلاش برای اعمال پایدار فعال باشید. این امر مخصوصاً اگر در تلاش برای تصرف بازار جدید هستید صادق است.

طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار نیلسن در سال 2015، 73 درصد از مصرف کنندگان نسل های جدید مایل به خرید محصولات بیشتر از شرکت های پایدار و اخلاقی هستند.

۱۰- محتوای تولید شده توسط کاربر را به اشتراک بگذارید

علاوه بر برجسته کردن نظرات مشتریان، شرکت ها می توانند محتوای مشترکین خود را تشویق کرده و به اشتراک بگذارند. خواه یک وبلاگ، نقد، تصویر یا ویدیو باشد، محتوا باید تجربه مثبت دنبال کنندگان شما را از استفاده از محصول شما نشان دهد. یک مسابقه راه اندازی کنید تا ببینید محتوای چه کسی بیشترین تعامل یا “لایک” را دارد و به برندگان جوایزی ارائه دهید. علاوه بر این، از آنها بخواهید دوستان خود و حساب شما را تگ کنند. انجام این کار باعث افزایش تعامل می شود و به ایجاد شهرت شما به عنوان یک برند که قادر به ارائه نتایج است کمک می کند.

۱۱- بهترین زمان برای ارسال پست را مشخص کنید

درک مخاطبان هدف برای یک کمپین بازاریابی موفق بسیار مهم است. همانطور که در بالا ذکر شد، کاربران روزانه حدود 2.6 ساعت را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. یافتن بهترین زمان برای پست کردن – زمانی که بیشتر مخاطبان شما آنلاین هستند – اطمینان حاصل می کند که محتوای شما توسط بینندگان و خوانندگان مورد نظر شما دیده و مصرف می شود و شانس تعامل را افزایش می دهد. بارگذاری محتوا در خارج از این زمان ها منجر به از دست رفتن فرصت ها و هدر رفتن تلاش می شود.

۱۲- هشتگ ها را به صورت استراتژیک انتخاب کنید

این روند که در ابتدا توسط مشهورترین سایت میکروبلاگینگ جهان ایجاد شد، تقریباً در همه پلتفرم های رسانه های اجتماعی محبوب استفاده نمی شود. استفاده از هشتگ‌ها دسترسی کسب‌وکار شما را گسترش می دهد و مشتریان هدف به احتمال زیاد در محتوای شما مشارکت می‌کنند.

در عمل، بهتر است محتوای خود را به سه هشتگ محدود کنید، زیرا موارد بیشتر به قصد شما برای هدف‌گیری بازار مناسب کمکی نمی‌کند. برای اینکه بدانید از کدام هشتگ مناسب استفاده کنید، اصطلاحات محبوب و خاص را انتخاب کنید. علاوه بر این، هشتگ‌های مرتبط و قابل کلیک را انتخاب کنید تا شانس اشتراک‌گذاری را افزایش دهید.

۱۴- مطالعه یا همکاری با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ نیز ابزار ارزشمندی برای کسب و کارهایی است که امیدوارند در کوتاه ترین زمان ممکن دامنه خود را گسترش دهند. می توانید از ابزارهای خاصی برای تعیین اینکه این شخصیت ها در جایگاه انتخابی شما هستند استفاده کنید. پس از دانستن اینکه آنها چه کسانی هستند، زمانی را برای درک استراتژی های آنها اختصاص دهید، الگوها را مطالعه کنید و دلیل کلیک کردن آنها را دریابید. این عناصر را در ایجاد محتوای خود بگنجانید.

در غیر این صورت، با آنها تماس بگیرید تا ببینید چگونه می توانید همکاری کنید. توجه داشته باشید که این غول‌های رسانه‌های اجتماعی زندگی پرمشغله‌ای دارند و ممکن است در شراکت با استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای محلی مردد باشند. با این حال، امتحان کردن ضرری ندارد.

۱۴- هزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی را بپردازید

برای افزایش شانس ، بودجه ای را برای تبلیغات پولی در نظر بگیرید. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هزینه‌های متفاوتی را برای نمایش تبلیغات شما در بالای پست‌های دیگر ارائه می‌کنند و تضمین می‌کنند که برند شما دیده می‌شود. روزانه هزاران پیشنهاد در این پلتفرم‌ها ظاهر می‌شوند، و قرار گرفتن در معرض شما همیشه تضمین نمی‌شود، صرفنظر از اینکه محتوای شما چقدر خوب باشد.

شبکه‌های اجتماعی پولی یکی از راه‌های جلب توجه بازار هدف شما است، زیرا برخی از کانال‌ها به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهند تنظیمات کمپین خود را تغییر دهند و مرتبط‌ترین کاربران را هدف قرار دهند. علاوه بر این، کسب‌وکار شما می‌تواند از تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات PPC استفاده کند، که از الگوریتم‌هایی برای نشان دادن تبلیغات شما به کاربران بر اساس علایق، سابقه جستجو و نمایه‌های جمعیتی استفاده می‌کنند.

نتیجه

بازرگانان تجارت الکترونیک باید فراتر از استفاده از وب سایت خود برای ارائه محصولات و خدمات خود در نظر بگیرند. از آنجایی که استفاده از شبکه ه‌های اجتماعی دو سال پس از همه‌گیری به طور چشمگیری افزایش یافته است، کسب‌وکارها باید از این شبکه‌های دیجیتال به‌عنوان یک ابزار بازاریابی برای ماندن در رقابت استفاده کنند.

با استراتژی مناسب که با سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتال تکمیل می شود، حضور اجتماعی می تواند نیروی قدرتمندی در افزایش آگاهی از برند، ایجاد اعتماد، گسترش دسترسی شما و افزایش جریان درآمد باشد.

برای داشتن بهترین استراژدی با ما در تماس باشید.