استارت‌آپ

نحوه انجام تحقیقات بازار برای یک استارتاپ

یک استارت‌آپ بدون تحقیقات بازار موثر مانند کشتی‌ ای است که بدون قطب‌نما سفر می‌کند.

بنابراین، ممکن است پس از مدتی مسیر خود را گم کند در میان ناکجاآباد ناپدید شود. تحقیقات بازار برای یک استارتاپ به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد تا حدس بزنند که برای رشد کسب و کارشان چه چیزی لازم است. انجام تحقیقات بازار برای یک استارتاپ فرصتی را برای تجزیه و تحلیل موقعیت آنها در بازار رقابتی امروز فراهم می کند.

اگر در یک استارتاپ کار می کنید، بررسی اینکه آیا محصول یا خدمات شما نیازهای مشتریان هدف را برآورده می کند یا خیر، مهم است. به این ترتیب می توانید بفهمید که آیا احتمال دارد محصول یا خدمات شما جایگاه طولانی مدتی در بازار پیدا کند یا خیر. شما باید پاسخ سوالات اصلی تحقیقات بازار برای استارت آپ ها را بیابید و بهترین مسیر را برای کسب و کار خود با یک فرآیند بازاریابی موثر بیابید.

اگر می خواهید در مورد نحوه انجام تحقیقات بازاریابی برای یک کسب و کار جدید بیشتر بدانید، به خواندن مقاله ما ادامه دهید. در این مقاله در مورد اینکه تحقیقات بازاریابی چیست؟ همچنین در مورد مراحل تحقیقات بازاریابی اطلاعاتی را جمع آوری خواهید کرد.

تحقیقات بازار چیست؟

زمانی که شما فقط ایده ای از یک استارت آپ دارید اما می ترسید که در بازار رقابتی پایدار نباشد. برای جلوگیری از این امر، باید قبل از اقدام، تحقیقات بازار انجام دهید.

تحقیقات بازار فرآیند جمع آوری اطلاعات در مورد آنچه در بازار می گذرد است. این شامل بررسی پویایی بازار برای شناخت رقبا، مشتریان بالقوه و شرایط بازار است.

جستجوی روندها، یادگیری در مورد شرکت های دیگر با محصولات یا خدمات مشابه، بررسی قیمت ها و روش های بازاریابی دیگران و کسب اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه شما در تحقیقات بازار برای راه اندازی گنجانده شده است.

فرصتی وجود دارد که بتوانید به مقدار زیادی از دانش به صورت رایگان در اینترنت دست یابید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراحلی را که در فرآیند تحقیقات بازار دنبال خواهید کرد، بدانید. سپس می توانید بهترین مسیر را برای توسعه کسب و کار خود انتخاب کنید.

کجا قرار است محصول یا خدمات خود را بفروشید؟ آیا منطقه خاصی است یا منطقه وسیع تری؟ اگر می خواهید محصول یا خدمات خود را در منطقه خاصی بفروشید، بهتر است اطلاعاتی در مورد منطقه و مشتریان بالقوه خود جمع آوری کنید. اگر آنها را بهتر بشناسید، می توانید محصولات و خدمات خود را بهتر ارائه دهید.

چه بخواهید یک شرکت راه اندازی کنید و چه بخواهید کسب و کار کوچک خود را توسعه دهید، انجام تحقیقات بازار در صورت انجام اقدامات لازم و پیروی از رویه های تعیین شده پس از تحقیقات بازار، قطعاً کسب و کار شما را توسعه می دهد.

مراحل تحقیقات بازار برای استارت آپ ها

اگر مسیر را دقیق دنبال کنید، هیچ شانسی برای شکست وجود ندارد. در اینجا ما گام‌های اصلی را فهرست کرده‌ایم که نحوه انجام تحقیقات بازار برای یک ایده استارت‌آپی را شرح می‌دهد.

1. تعریف اهداف تحقیق بازاریابی

در میان چندین دلیل که چرا تحقیقات بازار برای استارت آپ ها ضروری است، باید اهداف خود را از انجام تحقیقات بازاریابی مشخص کنید. آیا می خواهید تحقیقات داخلی برای بررسی مشکلات انجام دهید؟ بنابراین می توانید استراتژی بهتری برای آینده تعیین کنید. از سوی دیگر، آیا می توانید برای تجزیه و تحلیل محرک ها و موانع موجود در بازار، بر تحقیقات خارجی تمرکز کنید؟

تحقیقات بازاریابی داخلی بیشتر با هدف افزایش فروش و درآمد انجام می شود. این تجزیه و تحلیل تجربیات گذشته را برای کاهش خطرات برای مراحل آینده متمرکز می کند. از سوی دیگر، تحقیقات بازاریابی خارجی به تجزیه و تحلیل محیط و بازاری که کسب و کار خود را در آن اداره می کنید، مربوط می شود.

جستجوی روندهای بازار و فعالیت های دیگر شرکت ها در تحقیقات خارجی گنجانده شده است.

بسته به جهت گیری خود، باید روش صحیح مورد نیاز برای رشد پایدار کسب و کار را اعمال کنید. اول، ایجاد یک برنامه تحقیقات بازاریابی موثر مهم است. این طرح باید یک هدف کاملاً تعریف شده داشته باشد که هم در زمان و هم در هزینه شما صرفه جویی کند.

2. پرسیدن سوالات درست

در حالی که طرح کسب و کار خود را از طریق تحقیقات بازار ایجاد می کنید، چند سوال اساسی وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید. اگر می خواهید تصمیمات بیشتری بگیرید، دو بار فکر کنید و به مجموعه ای از سوالات در مورد رویکردها و فعالیت های آینده خود پاسخ دهید. در اینجا چند سوال پیشنهادی برای تحقیقات بازار به خوبی برنامه ریزی شده وجود دارد:

اندازه بالقوه بازار من چقدر است؟

رقبای من چه کسانی هستند و چقدر بزرگ هستند؟

آیا جایگاهی وجود دارد که کسب و کار من بتواند آن را پر کند؟

سهم بازار تخمینی کسب و کار من و رقبای من چقدر است؟

آیا چیزی منحصر به فرد برای کسب و کار من وجود دارد که سودمند باشد؟

3. تجزیه و تحلیل رقبا و بازار بالقوه

تحقیقات بازار باید با نگاهی به کل صنعت و بازار بالقوه شروع شود تا شرکت هایی را که محصولات یا خدمات مشابهی را به مشتریان بالقوه شما ارائه می دهند، مشخص کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که رقبای خود را مشخص کنید و فعالیت های تجاری آنها را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قوت و ضعف آنها را پیدا کنید.

همچنین برای انجام تحقیقات بازاریابی موثر باید از ابزارها و معیارهای تحلیلی مختلف استفاده کنید. سعی کنید بهترین ابزارهایی را انتخاب کنید که در طول کل فرآیند از آنها سود بیشتری ببرید.

از طریق ابزار کاوشگر بازار، می توانید روندهای این صنعت را نیز بررسی کنید. عوامل و موانع موجود در بازار را بیاموزید. همچنین می‌توانید از شاخص‌های کلیدی عملکرد بهره ببرید تا بفهمید آیا هر کسب‌وکاری به خوبی پیش می‌رود و برای پایداری چه چیزی لازم است.

اگر می‌خواهید درباره رقبای خود و جنبش‌های تجاری آنها بیشتر بدانید، می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که شبکه‌های اجتماعی، نظرات، دیده شدن رسانه‌ها و فرآیند توسعه برند آنها را دنبال می‌کنند.

اگر محدودیت بودجه دارید، نگران نباشید زیرا این امر برای اکثر استارتاپ‌ها طبیعی است. بنابراین سعی کنید ابزاری را انتخاب کنید که از آن حداکثر بهره را ببرید.

4. تجزیه و تحلیل مخاطبان بالقوه

بعد از اینکه به اندازه کافی در مورد بازار و رقبا یاد گرفتید، اکنون وقت آن است که به مشتریان بالقوه خود فکر کنید. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ پروفایل مشتری ایده آل شما چیست؟

هر شرکتی بدون بررسی مشتری بالقوه به احتمال زیاد پس از مدتی شکست خواهد خورد. اگر می خواهید توجه افراد را به خود جلب کنید، باید بیشتر در مورد آنها بدانید.

هدف اصلی هر کسب و کاری به دست آوردن مشتریان وفادار است. این مشتریان نرخ بازده را افزایش خواهند داد. شما باید به شخصیت ها، ترجیحات و علایق مشتریان خود توجه کنید تا آنها را به شرکت خود وفادار نگه دارید و فروش خود را بهینه کنید.

از طریق یک طرح کلی از مخاطبان هدف خود که به خوبی طراحی شده است، برآورده کردن انتظارات آنها با پیشنهادات ویژه و طرح های سفارشی برای شما آسان تر خواهد بود.

شما همچنین باید کل پتانسیل بازار، تقسیم بندی بازار و اندازه مخاطبان هدف را تخمین بزنید زیرا به شما کمک می کند نیازها و ترجیحات مشتریان بالقوه خود را بهتر درک کنید.

علاوه بر این، باید به ترافیک وب رقبای خود نیز توجه کنید. سعی کنید آن را با خودتان مقایسه کنید تا ببینید آیا کاری که در حال حاضر انجام می دهید برای ایجاد سرنخ فروش کافی است یا خیر.

نتیجه

اگر یک کسب و کار کوچک یا یک استارتاپ هستید، انجام تحقیقات بازار کارآمد برای برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود و تصمیم گیری های بعدی بسیار مهم است.

جمع‌آوری اطلاعات در مورد صنعت، رقبا و مخاطبان هدف، قبل از صرف زمان و پول برای شرکتتان منطقی است.

برای افزایش فروش و درآمد خود از طریق جذب افراد بیشتر به برند خود، باید قدم های هوشمندانه ای بردارید. اگر برای استارت‌آپ خود تحقیقات بازار انجام دهید، شکی نیست که شروعی  قدرتمند در دنیای تجارت خواهید داشت.همچنین می توانید برای به روز رسانی بازاریابی خود مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.