تاکتیک‌های بازاریابی استارت‌آپ در مراحل اولیه: توسعه استراتژی ورود به بازار

راه اندازی یک کسب و کار و حفظ آن نیاز به تلاش زیادی دارد و اعلام حضور شما بخش مهمی از این چالش است. این همان چیزی است که یک شرکت نوپا همیشه با آن مقابله می کند.

اگر قصد دارید در بازاری که بسیاری از استارت آپ ها در آن شکست می خورند، پیشرفت کنید، هر قدمی که برمی دارید باید به خوبی برنامه ریزی شده و با دقت اجرا شود.

چالش برانگیزترین کار برای شرکت های نوپا این است که خدمات و محصولات خود را بدون در نظر گرفتن میزان موفقیتشان معرفی کنند. استراتژی های بازاریابی سنتی همیشه برای بازاریابی استارتاپی و توسعه برند کارآمد نیستند.

شرکت های نوپا نیاز به یک استراتژی بازاریابی خوب دارند که با اهداف خاص آنها مطابقت داشته باشد. این نوع استراتژی شامل دانستن این است که  چه روش هایی کارآمد هستند.

استارت آپ در مراحل اولیه(Early Stage)  چیست؟ در اینجا اطلاعاتی در مورد استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه ارائه می‌دهیم، در مورد برخی از مراحل ضروری یک استراتژی بازاریابی صحبت می‌کنیم و تاکتیک‌هایی را برای توسعه چنین استراتژی ارائه می‌کنیم که به رشد استارتاپ شما کمک می‌کند.

استارت آپ در مراحل اولیه یا Early Stage چیست؟

Early Stage اصطلاحی است برای روزهای اولیه استارتاپی که تلاش می کند محصول یا خدمات خود را توسعه و بازاریابی کند. استارت‌آپ‌های در early stage نگران ایجاد مشتری و جریان نقدی کافی هستند.

استارت‌آپ‌های در این مراحل ممکن است ویژگی‌ها، قیمت‌گذاری یا موقعیت برند خود را به سرعت تغییر دهند. استراتژی ورود به بازار برای استارت آپ هایی که روزهای اولیه خود را سپری می کنند، از مفیدترین کارهاست.

استراتژی ورود به بازار یا Go to Market چیست؟

استراتژی ورود به بازار (GTM)شامل اقداماتی است که در حین ارائه یک محصول به بازار یا معرفی آن به مشتری انجام می شود. این رویکرد، شرکت ها را در این فرآیند جدید راهنمایی و پشتیبانی می کند.این استراتژی به طور کلی شامل ایجاد یک طرح تجاری و فروش بر اساس مخاطبان هدف و وضعیت بازار است.

یک استراتژی ورود به بازار، دامنه محدودی دارد که دقیقاً بر محصول اولیه متمرکز است. به‌عنوان یک مالک استارت‌آپ اولیه که باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند خود را مطابق با بازار تنظیم کند، استراتژی ورود به بازار شما نیز باید همین ویژگی ها را داشته باشد تا به راحتی‌  به روزرسانی شود. اما همچنین باید به اندازه کافی جامع باشد تا در دراز مدت نتایج بهتری به شما بدهد.

توسعه یک استراتژی بازار برای ساختن برند شما ممکن است سخت به نظر برسد، اما همیشه اینطور نیست. اگر بتوانید تشخیص دهید که هر محصول و بازار متفاوت است، می توانید یک استراتژی بازاریابی خوب ارائه دهید که از منابع شما برای حفظ موفقیت آمیز محصول شما استفاده کند.

در ادامه چند مرحله وجود دارد که می توان انجام داد:

تحقیق کنید

تحقیقات بازار برای شرکت های نوپا برای تعیین اینکه آیا رویکرد مورد نظر امکان پذیر است یا خیر ضروری است.

تحقیقات بازار زمانی که با صداقت و واقع بینانه انجام شوند جنبه قوی استراتژی شما برای ورود به بازار خواهند بود. اگر پاسخ به سوالات  منفی باشد، بهتر است برنامه‌ها را متوقف کنید، حتی اگرمواجه با آن سخت باشد. اما اگر پاسخ مثبت باشد ، می توانید با اطمینان ادامه دهید.

سوال دوم شما این است که چگونه برای حفظ تولید استارتاپ در مراحل اولیه ارزش گذاری کنیم. پاسخ دهندگان شما سرمایه گذاران شما هستند. برای ارائه به سرمایه گذاران و جلب مشارکت آنها به یک برنامه نیاز دارید.

در این مرحله می توانید به این فکر کنید که شرکت شما دقیقاً چه مشکلی را حل می کند و چه تأثیری بر مخاطبان هدف خود خواهد داشت. سپس می توانید سرمایه گذاران خود را متقاعد کنید.

مشتریان خود را شناسایی و دسته بندی کنید

برای تأثیرگذاری قوی بر روی مخاطبان هدف خود، ابتدا باید آنها را شناسایی کنید. اگر مشتریان خود را دسته بندی کنید، می توانید تمام انواع اصلی افرادی را که احتمالاً محصول شما را در بازار تقاضا می کنند، توصیف کنید.

شما باید تعدادی از اشخاص مختلف را با توجه به بخش‌های مختلف ایجاد کنید تا بتوانید پیام‌هایی را برای مشتریان خود ارسال کنید. مشتریان خود را با توجه به معیارهای مختلفی مانند جمعیت شناسی، موقعیت مکانی، موقعیت شغلی و دستگاه هایی که استفاده می کنند، تقسیم بندی کنید.

شما باید در مورد اهداف اصلی بخش های مشتری، نقاط ضعف، ارزش ها، سطوح  و بودجه فکر کنید.

در نهایت، می توانید بفهمید که آنها چگونه می توانند با محصول یا خدمات شما به ایده آل ترین راه ارتباط برقرار کنند.

دریافت بازخورد ارزشمند بخش مهمی از بازاریابی استارت آپی در مراحل اولیه است. شما می توانید در مصاحبه مستقیم با مشتری شرکت کنید تا بینش مفید مستقیم داشته باشید.

نظرسنجی‌های ناشناس همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا به مخاطبان متنوعی دست پیدا کنید و نقاط ضعف آنها را بشناسید. حتی اگر آنها همیشه مستقیماً برای محصول شما قابل استفاده نباشند، باید گزارش های صنعت را نیز به دقت دنبال کنید.

به برند خود فکر کنید

شما سعی می کنید توجه مخاطبان خود را جلب کنید و برداشت قابل اعتمادی را برای رشد ایجاد کنید، بنابراین نحوه معرفی برند بسیار مهم است. برندسازی دارای اولویت بالایی است به خصوص اگر وارد بازار جدیدی می شوید.

برای برندسازی موفق استارتاپی، باید تصویر مورد نظر خود را در مقایسه با دیگر استارتاپ های موجود در بازار در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر در یک محیط B2 (business to business)Bسعی در دستیابی به شرکت های جوان و نوآور دارید، بهتر است برندسازی شما با این هدف سازگار باشد. شما باید برند خود را جوان، نوآور و هیجان انگیز معرفی کنید .

بسته به محدوده کاری تیم خود، می توانید از یک آژانس برندینگ برای استراتژی بازاریابی خود کمک بگیرید. حتی اگر کار با یک آژانس برای یک استارتاپ در مراحل اولیه بیش از حد به نظر می رسد، آژانس ها همیشه بودجه شما را خراب نمی کنند، در عوض، آنها پتانسیل پرداخت هزینه های شما را دارند. یک آژانس‌ برندسازی خوب می‌تواند نتایج ارزشمندی را برای شما به ارمغان بیاورد.

استراتژی بازاریابی خود را برنامه ریزی کنید

تاکتیک دیگر این است که روی یک استراتژی بازاریابی و فروش شفاف کار کنید که با اهداف تجاری شما و مشتریان هدف مطابقت داشته باشد. اگر از تحقیقات بازار خود با داده های مربوط به صنعت پشتیبانی می کنید، می توانید تشخیص دهید که کدام روش های بازاریابی به رشد استارتاپ در مراحل اولیه شما کمک می کند.

برخی از استراتژی های رایج و مفید دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. بازاریابی محتوا و سئو می تواند به شما کمک کند مخاطبان بی تفاوت خود را به سرنخ های کلیدی تبدیل کنید و فروش خود را افزایش دهید. کمپین های تبلیغاتی پولی از طریق گوگل، توییتر و لینکدین می توانند محتوای شما را تقویت کنند و به شما در دستیابی به مشتریان جدید کمک کنند.

بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از روش های آسان و سودآور است که از طریق آن می توانید اطلاعات مرتبط را در اختیار مشترکین خود قرار دهید و برای آنها اعتماد ایجاد کنید.

لازم نیست از هر استراتژی که کارآمد به نظر می رسد استفاده کنید. به عنوان بخشی از استراتژی ورود به بازار، می‌توانید روی آنچه در ابتدا می‌توانید از پس آن برآیید، تمرکز کنید.

می توانید به آژانس دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید تا در اجرای استراتژی های بازاریابی مناسب به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که اندازه گیری موفقیت شما نیز مهم است زیرا به شما امکان می دهد قدم بعدی خود را پیش بینی کنید.

می توانید نگاهی به KPI برای بازاریابی استارتاپی بیندازید. با نگاه کردن به برخی معیارهای کلیدی، می‌توانید مواردی را که کار نمی‌کنند ردیابی کنید تا کسب‌وکارتان بتواند سازگار باشد و تکامل یابد.

علاوه بر این، یک استراتژی خوب به کسب و کار شما کمک می‌کند تا مشتریان اصلی را جذب کنید.

اظهارات پایانی

راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید به زمان و تلاش تیمی زیادی نیاز دارد. با این حال، یک استراتژی خوب طراحی شده برای ورود به بازار می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی زیادی کند.

مراحل مورد نیاز ممکن است در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسند، اما توسعه یک استراتژی ورود به بازارخیلی سخت نیست. دنبال کردن یک وبلاگ بازاریابی استارتاپی تاثیرگذار می تواند به شما یک چشم انداز کلی از آنچه برای دستیابی به آن نیاز دارید را به شما بدهد.

یک استراتژی موثر برای ورود به بازار برای استارتاپ در مراحل اولیه،شامل رضایت مشتریان و غافلگیر کردن رقبایتان است. در حالی  که نقاط تمرکز خود را پیدا می کنید و با تحقیقات جامع و اجرای دقیق از آنها حمایت کنید، موفقیتی که انتظار دارید به دست خواهد آمد.